دوره 11، شماره 3 - ( 7-1401 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 231-219 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aalaei Ardakani M R, Hessam S, Vakili M. The Survey of Presenting New Health Services to Middle-aged Population in Health Transformation Plan: a Qualitative Study. JCHR 2022; 11 (3) :219-231
URL: http://jhr.ssu.ac.ir/article-1-633-fa.html
اعلایی اردکانی محمد رضا، حسام سمیه، وکیلی محمود. بررسی ارائه خدمات نوین سلامت به جمعیت میانسال درطرح تحول سلامت : یک مطالعه کیفی. مجله تحقیقات سلامت. 1401; 11 (3) :219-231

URL: http://jhr.ssu.ac.ir/article-1-633-fa.html


1- گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، شیراز، ایران
2- گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد جنوب تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، somayehh59@yahoo.com
3- متخصص پزشکی اجتماعی، دانشیار گروه پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات پایش سلامت، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی ، یزد، ایران
چکیده:   (1199 مشاهده)
مقدمه: ارائه خدمات سلامت به افراد میانسال با توجه به فراوانی ونقش آن در بهره وری و تأثیر رفتارهای بهداشتی این گروه سنی بر ابعاد مختلف سلامت خانواده از اهمیت ویژه ای برخورداراست. هدف از این مطالعه ارزیابی ارائه خدمات سلامت میانسالان می باشد.
روش کار: این مطالعه کیفی در سال 1396 در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی انجام شد. 62 نفر (متخصص، پزشک عمومی و کارشناس) ارائه دهنده خدمات سلامت در مراکز جامع سلامت شهرهای بالای 20000 نفر به روش نمونه گیری هدفمند بر اساس موارد انتخاب شدند. مصاحبه‌ها با روش فردی نیمه ساختاریافته انجام شد. سوالاتی در حوزه های زیر مطرح شد: نقاط ضعف و قوت و توصیه هایی در مورد نحوه ارائه خدمات و محتوای آن.
یافته‌ها: بر اساس نتایج، 15 نقطه ضعف و 5 نقطه قوت در روش ارائه خدمات، 8 نقطه قوت و 7 نقطه ضعف در مورد محتوای بسته‌های خدمات سلامت و 17 مکانیسم پیشنهادی در مورد بهبود ارائه خدمات و 11 مورد توصیه شده است. مکانیزم هایی در خصوص بهبود محتوای بسته ها استخراج شد. مهمترین نقاط ضعف در ارائه خدمات به شرح زیر بود: عدم رعایت سیستم ارجاع، عدم پوشش بیمه ای برخی خدمات، مشکلات سیستم یکپارچه پرونده سلامت. نقاط ضعف بسته های خدمات سلامت برای افراد میانسال عبارت بود از: عدم پیش بینی بسته های خدماتی سطوح 2 و 3، تکرار سوالات در ارزشیابی و کم توجهی به سلامت اجتماعی و طب سنتی.
نتیجه گیری: تمرکز بر بهبود ارائه خدمات و محتویات بسته های خدمات نوین سلامت با بهره گیری از توصیه های ارائه شده بر اساس دیدگاه تخصصی ارائه دهندگان خدمات سلامت به ارتقای سطح سلامت در این گروه سنی و افزایش کارایی در افراد میانسال کمک می کند .
     
مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1399/2/13 | پذیرش: 1401/6/28 | انتشار: 1401/7/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY 4.0 | Journal of Community Health Research

Designed & Developed by : Yektaweb