دوره 11، شماره 4 - ( 9-1401 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 296-287 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


1- گروه سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان( انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- مرکز تحقیقات سلامت معنوی، گروه سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان( انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3- مرکز تحقیقات بهداشت روان، گروه سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان ( انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
4- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
5- استادیار روانشناسی بالینی، گروه سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان ( انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، lotfi.mo@iums.ac.ir
چکیده:   (612 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش بهداشت روان با هدف افزایش سواد سلامت روان (MHL) و نقش مهمی بر سلامت روان اعضای جامعه ایفا می کند. اما اجرای آن در مراقبت های اولیه بهداشتی (PHC) با موانع و مشکلاتی مواجه است. لذا این مطالعه با هدف تبیین چالش های برنامه آموزش عمومی سلامت روان با تاکید بر خودمراقبتی در PHC ایران انجام شد.
روش کار: این مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا بود. نمونه پژوهش شامل 20 نفر از ذینفعان به روش نمونه گیری هدفمند با حداکثر تنوع بود. این مطالعه در تهران و البرز انجام شد. داده ها از طریق مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته جمع آوری و با رویکرد گرانهایم و لوندمن تحلیل شدند.
یافته ها: با تجزیه و تحلیل داده ها، چالش ها در شش موضوع اصلی و 15 دسته طبقه بندی شدند. شش موضوع اصلی شامل چالش های آموزشی، ناکارآمدی روش آموزشی، همکاری نامناسب بین بخشی، چالش های زیرساختی، منابع ناکافی و موانع مشارکت در آموزش و پرورش بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به چالش‌ها و موانع چند بعدی، اصلاح و اتخاذ روش‌های اجرایی مناسب با استفاده از متخصصان سلامت روان ضروری به نظر می‌رسد. تحقیقات و سیاست‌های آینده می‌توانند راه‌هایی را برای بهینه‌سازی اجرای برنامه در PHC بررسی کنند.
     
مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1401/3/16 | پذیرش: 1401/9/28 | انتشار: 1401/9/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.