دوره 11، شماره 4 - ( 9-1401 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 296-287 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Validabady Z, Memaryan N, Naserbakht M, Zandifar A, Lotfi M. Challenges of a Program for Public Mental Health Education with an Emphasis on Self-Care in Primary Health Care: A Qualitative Study. JCHR 2022; 11 (4) :287-296
URL: http://jhr.ssu.ac.ir/article-1-868-fa.html
ولیدآبادی زهرا، معماریان نادره، ناصر بخت مرتضی، زندی فر عاطفه، لطفی مژگان. چالش های برنامه آموزش بهداشت روان عمومی با تاکید بر خودمراقبتی در مراقبت های اولیه بهداشتی: یک مطالعه کیفی. مجله تحقیقات سلامت. 1401; 11 (4) :287-296

URL: http://jhr.ssu.ac.ir/article-1-868-fa.html


1- گروه سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان( انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- مرکز تحقیقات سلامت معنوی، گروه سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان( انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3- مرکز تحقیقات بهداشت روان، گروه سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان ( انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
4- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
5- استادیار روانشناسی بالینی، گروه سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان ( انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، lotfi.mo@iums.ac.ir
چکیده:   (609 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش بهداشت روان با هدف افزایش سواد سلامت روان (MHL) و نقش مهمی بر سلامت روان اعضای جامعه ایفا می کند. اما اجرای آن در مراقبت های اولیه بهداشتی (PHC) با موانع و مشکلاتی مواجه است. لذا این مطالعه با هدف تبیین چالش های برنامه آموزش عمومی سلامت روان با تاکید بر خودمراقبتی در PHC ایران انجام شد.
روش کار: این مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا بود. نمونه پژوهش شامل 20 نفر از ذینفعان به روش نمونه گیری هدفمند با حداکثر تنوع بود. این مطالعه در تهران و البرز انجام شد. داده ها از طریق مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته جمع آوری و با رویکرد گرانهایم و لوندمن تحلیل شدند.
یافته ها: با تجزیه و تحلیل داده ها، چالش ها در شش موضوع اصلی و 15 دسته طبقه بندی شدند. شش موضوع اصلی شامل چالش های آموزشی، ناکارآمدی روش آموزشی، همکاری نامناسب بین بخشی، چالش های زیرساختی، منابع ناکافی و موانع مشارکت در آموزش و پرورش بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به چالش‌ها و موانع چند بعدی، اصلاح و اتخاذ روش‌های اجرایی مناسب با استفاده از متخصصان سلامت روان ضروری به نظر می‌رسد. تحقیقات و سیاست‌های آینده می‌توانند راه‌هایی را برای بهینه‌سازی اجرای برنامه در PHC بررسی کنند.
     
مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1401/3/16 | پذیرش: 1401/9/28 | انتشار: 1401/9/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY 4.0 | Journal of Community Health Research

Designed & Developed by : Yektaweb