دوره 10، شماره 4 - ( 9-1400 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 305-296 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده پژوهش و توسعه علوم انسانی، دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- دانشیار؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه تحقیقات و توسعه علوم انسانی، سمت، تهران، ایران
3- گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (1758 مشاهده)
مقدمه : در این پژوهش تأثیر روان نمایشگری بر تصویر بدن دانش‌آموزان دختر مقطع راهنمایی مورد بررسی قرار گرفته است.
روش: در این مطالعه نیمه تجربی، کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع راهنمایی که در سال تحصیلی 96-1395 در مقطع متوسطه شهرتهران مشغول به تحصیل بودند، به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. از بین دبیرستان های منطقه 15 تهران، یک مدرسه به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شد. آنها توسط پرسشنامه چندبعدی روابط بدن-خود (MBSRQ) مورد بررسی قرار گرفتند. 24 دانش آموز دختر به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. سپس 8 جلسه 1.5 ساعته روان نمایشگری برای گروه آزمایش انجام شد، اما گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. علاوه بر آمار توصیفی، تحلیل کوواریانس چند متغیره برای ارزیابی اثربخشی روان نمایشگری بر تصویر بدن دانش‌آموزان انجام شد و برای تمامی تحلیل‌ها از نرم‌افزار SPSS-25 استفاده شد (0/05>p).
یافته ها: در این تحلیل، دانش‌آموزان دختر نوجوان، سال دوم دبیرستان با میانگین سنی 14/34 سال شرکت داشتند. نتایج مطالعه نشان داد که میانگین ± انحراف م/عیار مؤلفه رضایت جسمانی از پیش آزمون (3/65± 25/08) به پس آزمون (4/85±32/50) تغییر بیشتری داشت. همچنین میانگین ± انحراف معیار تصویر بدن از پیش آزمون (12/33 ±144/50) به پس آزمون (12/96± 165/165) افزایش یافت
نتیجه گیری: نتاج نشان می دهد، روان نمایشگری تاثیر قابل توجهی دربهبود تصویر بدن دانش آموزان دختر انتخاب شده در این پژوهش داشت.
واژه‌های کلیدی: : Psychodrama، Body image، Adolescents
     
مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1399/9/27 | پذیرش: 1400/10/8 | انتشار: 1400/10/20

فهرست منابع
1. Gopnik A, O'Grady S, Lucas CG, et al. Changes in cognitive flexibility and hypothesis search across human life history from childhood to adolescence to adulthood. Proceedings of the National Academy of Sciences. 2017;114(30):7892-9. [DOI:10.1073/pnas.1700811114]
2. Thoits PA. Self, identity, stress, and mental health. Handbook of the sociology of mental health: Springer; 2013. p. 357-77. [DOI:10.1007/978-94-007-4276-5_18]
3. Northrup C. Women's bodies, women's wisdom: Creating physical and emotional health and healing: Hay House, Inc; 2020.
4. Izydorczyk B, Sitnik-Warchulska K. Sociocultural appearance standards and risk factors for eating disorders in adolescents and women of various ages. Frontiers in psychology. 2018;9:429. [DOI:10.3389/fpsyg.2018.00429]
5. Alebachew F, Ashagrie M. The Body-Image concept analysis of youth and adolescent. American Journal of Biomedical and Life Sciences. 2017;5(6):130-4. [DOI:10.11648/j.ajbls.20170506.14]
6. Voelker DK, Reel JJ, Greenleaf C. Weight status and body image perceptions in adolescents: current perspectives. Adolescent health, medicine and therapeutics. 2015;6:149. [DOI:10.2147/AHMT.S68344]
7. Al-Mosaiwi M, Johnstone T. In an absolute state: Elevated use of absolutist words is a marker specific to anxiety, depression, and suicidal ideation. Clinical Psychological Science. 2018;6(4):529-42. [DOI:10.1177/2167702617747074]
8. Kircaburun K, Griffiths MD, Billieux J. Childhood emotional maltreatment and problematic social media use among adolescents: The mediating role of body image dissatisfaction. International Journal of Mental Health and Addiction. 2020;18(6):1536-47. [DOI:10.1007/s11469-019-0054-6]
9. Fernández-Bustos JG, Infantes-Paniagua Á, Cuevas R, et al. Effect of physical activity on self-concept: theoretical model on the mediation of body image and physical self-concept in adolescents. Frontiers in psychology. 2019;10:1537. [DOI:10.3389/fpsyg.2019.01537]
10. McVea CS, Gow K, Lowe R. Corrective interpersonal experience in psychodrama group therapy: A comprehensive process analysis of significant therapeutic events. Psychotherapy Research. 2011;21(4):416-29. [DOI:10.1080/10503307.2011.577823]
11. Giacomucci S, Stone A. Being in two places at once: Renegotiating traumatic experience through the surplus reality of psychodrama. Social Work with Groups. 2019;42(3):184-96. [DOI:10.1080/01609513.2018.1533913]
12. Green EJ, Drewes AA. Integrating expressive arts and play therapy with children and adolescents: John Wiley & Sons; 2013.
13. Treadwell T. JL Moreno: The Origins of the Group Encounter Movement and the Forerunner of Web-Based Social Network Media Revolution. The Journal of Psychodrama, Sociometry, and Group Psychotherapy. 2016;64(1):51-62. [DOI:10.12926/0731-1273-64.1.51]
14. Yaniv D. Trust the process: a new scientific outlook on psychodramatic spontaneity training. Frontiers in psychology. 2018;9:2083. [DOI:10.3389/fpsyg.2018.02083]
15. Şimşek G, Yalçınkaya EY, Ardıç E, et al. The effect of psychodrama on the empathy and social anxiety level in adolescents. Turkish Journal of Child and Adolescent Mental Health. 2020;27(2):96-101. [DOI:10.4274/tjcamh.galenos.2020.69885]
16. Rudokaite D, Indriuniene V. Effectiveness of psychodrama for mitigating school fears among senior secondary school students. Zeitschrift für Psychodrama und Soziometrie. 2019;18(2):369-85. [DOI:10.1007/s11620-019-00501-8]
17. Tarashoeva G, Marinova-Djambazova P, Kojuharov H. Effectiveness of psychodrama therapy in patients with panic disorders: Final results. International Journal of Psychotherapy. 2017;21(2):55-66.
18. Erbay LG, Reyhani İ, Ünal S, et al. Does psychodrama affect perceived stress, anxiety-depression scores and saliva cortisol in patients with depression? Psychiatry investigation. 2018;15(10):970. [DOI:10.30773/pi.2018.08.11.2]
19. Sevi OM, Ger M, Kaya F,. The effect of psychodrama sessions on psychotic symptoms, depression, quality of life, and sociometric measures in patients with chronic schizophrenia. The Arts in Psychotherapy. 2020;71:101719. [DOI:10.1016/j.aip.2020.101719]
20. Fennig S, Brunstein Klomek A, Shahar B, et al. Inpatient treatment has no impact on the core thoughts and perceptions in adolescents with anorexia nervosa. Early intervention in psychiatry. 2017;11(3):200-7. [DOI:10.1111/eip.12234]
21. Yoluk İŞ, Togay A, Şimşek BK. The effectiveness of psychodrama on social skills and life satisfaction of disadvantaged early-adolescents. Zeitschrift für Psychodrama und Soziometrie. 2020;19(1):7-19. [DOI:10.1007/s11620-020-00559-9]
22. Boroomandian N, Mohammadi N, Rahimi Taghanaki C. Comparing the Effectiveness of Group Therapy by "Interaction and Psychodrama" on Emotional Awareness of Adolescent Girls with Psychological Distress. Journal of Psychological Achievements. 2020;27(1):1-22.
23. Felsman P, Seifert CM, Himle JA. The use of improvisational theater training to reduce social anxiety in adolescents. The Arts in Psychotherapy. 2019;63:111-7. [DOI:10.1016/j.aip.2018.12.001]
24. Giacomucci S, Marquit J. The effectiveness of trauma-focused psychodrama in the treatment of PTSD in inpatient substance abuse treatment. Frontiers in Psychology. 2020;11:896. [DOI:10.3389/fpsyg.2020.00896]
25. Khammar A, Yarahmadi M, Madadizadeh F. What is analysis of covariance (ANCOVA) and how to correctly report its results in medical research? Iran J Public Health. 2018.
26. Sundgot-Borgen C, Friborg O, Kolle E, et al. The healthy body image (HBI) intervention: Effects of a school-based cluster-randomized controlled trial with 12-months follow-up. Body Image. 2019;29:122-31. [DOI:10.1016/j.bodyim.2019.03.007]
27. Tylka TL, Iannantuono AC. Perceiving beauty in all women: Psychometric evaluation of the Broad Conceptualization of Beauty Scale. Body Image. 2016;17:67-81. [DOI:10.1016/j.bodyim.2016.02.005]
28. Sharifi-Heris Z, Amiri Farahani L, Hasanpoor-Azghadi SB. A review study of diaper rash dermatitis treatments. Journal of Client-Centered Nursing Care. 2018;4(1):1-12. [DOI:10.32598/jccnc.4.1.1]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.