مقدمه :
با توجه به گذار اپیدمیولوژی از بیماریهای واگیر به بیماریهای مزمن غیرواگیر ، دو مقوله افزایش فعالیت فیزیکی و بهبود وضعیت تغذیه از جمله راهکارهای مقابله با بیماریهای مزمن مانند بیماریهای قلبی عروقی، سرطانها و حملات قلبی که سه علت مهم مرگومیر در بالغین بالای 18 سال میباشند عنوان شده است. بنابراین فعالیت بدنی منظم برای بهبود سلامت عمومی و به طور غیرمستقیم جهت کاهش بار بیماری و هزینههای پزشکی در جوامع توصیه میگردد. هدف از این مطالعه تعیین وضعیت فعالیت فیزیکی در دانش آموزان پسر دوره متوسطه یزد بر اساس الگوی سازمان جهانی بهداشت در سال 1395 بود.
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی 1018 نفر از دانش آموزان پسر دوره متوسطه ( دوره اول – دوره دوم (در سال تحصیلی 95-1394 ساکن شهر یزد شرکت نمودند. روش نمونه گیری از نوع چند مرحله ای با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای و طبقهای بود. روش جمع آوری اطلاعات نیز با استفاده از پرسشنامه استاندارد شده (GSHS) سازمان جهانی بهداشت بوده که به زبان فارسی ترجمه شده است. بعد از تکمیل پرسشنامه توسط دانش آموزان، اطلاعات وارد نرم افزار SPSS16 شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: در بین شرکت کنندگاه فقط 112 نفر (6/11درصد) انجام فعالیت بدنی حداقل برای 60 دقیقه در روز را ذکر نمودند. 531 نفر ( 55 درصد) از افراد مورد مطالعه انجام فعالیتهای ساکن در یک نقطه مانند تماشای تلوزیون و یا بازی کامپیوتری را بمدت بیش از 2 ساعت در 24 ساعت طی یک روز عادی را ذکر نمودند. بر اساس شاخص توده بدنی 23/18 درصد چاق و 22/13 درصد اضافه وزن داشتند.
بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه حاکی از این است که سطح فعالیت بدنی دانشآموزان در مدارس وضعیت مناسبی ندارد و میزان فعالیت فیزیکی در بین نوجوانان و دانشآموزان نسبت به استانداردهای اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت پایین است. میتوان با افزایش امکانات ورزشی، آموزش بیشتر و موثرتر در مدارس درمورد فواید فعالیت بدنی کافی در طول روز و افزایش آگاهی دانشآموزان و والدین آنها میزان فعالیت بدنی را در سطح اقشار مختلف جامعه خصوصا دانشآموزان که یکی از تاثیرپذیرترین گروهها و در سن شکل گیری رفتارها هستند بهبود بخشید.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |