دوره 11، شماره 3 - ( 7-1401 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 209-202 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahariniya, Madadizadeh F, Khaledi E, Qomi M. Tutorial on Applied Study Designs in Medical Research. JCHR 2022; 11 (3) :202-209
URL: http://jhr.ssu.ac.ir/article-1-892-fa.html
بهاری نیا سجاد، مددی زاده فرزان، خالدی الهام، قمی فرنوش. آموزش طرح های مطالعات کاربردی در تحقیقات پزشکی. مجله تحقیقات سلامت. 1401; 11 (3) :202-209

URL: http://jhr.ssu.ac.ir/article-1-892-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
2- مرکز مدل سازی داده های مراقبت های بهداشتی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.
چکیده:   (885 مشاهده)
مقدمه: یکی از ارکان اصلی مطالعه، انتخاب صحیح طرح مطالعه است. این مطالعه با هدف ارائه مروری بر انواع مطالعات کاربردی در تحقیقات پزشکی انجام شده است.
روش پژوهش: در این مطالعه آموزشی، تمامی مطالعات کاربردی از نظر کمی و کیفی بررسی شد. بر این اساس، عبارات مرتبط با «مطالعات پژوهشی» در پایگاه‌ های اطلاعاتی آنلاین مانند Google Scholar، PubMed، Web of Science و Scopus جستجو شدند.
یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش حاضر، انواع مطالعات به طور کلی به دو گروه مطالعات کمی و مطالعات کیفی تقسیم می شوند. مطالعات کمی به دو دسته مطالعات اولیه و ثانویه تقسیم می شوند. مطالعات اولیه شامل مطالعات مشاهده ای و غیر مشاهده ای است. مطالعات مشاهده ای به دو دسته مطالعات توصیفی و تحلیلی تقسیم می شوند. مطالعات توصیفی شامل گزارش های موردی، مطالعات مقطعی، مطالعات همبستگی مقطعی و مطالعات بوم شناختی و مطالعات تحلیلی شامل مطالعات گذشته نگر و گروهی می باشد. مطالعات غیرمشاهده ای نیز شامل مطالعات آزمایشگاهی، کارآزمایی های بالینی، کارآزمایی های صحرایی و آزمایش های اجتماعی است.
نتیجه گیری: با درک خوب انواع مطالعات، به راحتی می توان تصمیم گرفت که کدام نوع مطالعه برای تحقیق مناسب است. انتخاب طرح مطالعه مناسب می تواند هزینه های فرآیند اجرایی را کاهش دهد، دقت و کیفیت تحقیق را افزایش دهد و نتایج قابل اطمینان تری به دست دهد.
 
     
مروری: مروری | موضوع مقاله: اپیدمیولوژی
دریافت: 1401/1/30 | پذیرش: 1401/7/6 | انتشار: 1401/7/6

فهرست منابع
1. King WR, He J. Understanding the role and methods of meta-analysis in IS research. Communications of the Association for Information Systems. 2005;16(1):32. [DOI:10.17705/1CAIS.01632]
2. Nadi Ravandi S. Investigation and Introducing a Variety of Synthetic/Mixed and Review Studies in Medical Research. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences. 2017;24(4):257-63.
3. Ioannidis J, Kim B, Trounson A. How to design preclinical studies in nanomedicine and cell therapy to maximize the prospects of clinical translation. Nature biomedical engineering. 2018;2(11):797-809. [DOI:10.1038/s41551-018-0314-y]
4. Bowen DJ, Kreuter M, Spring B, Cofta-Woerpel L, Linnan L, Weiner D, et al. How we design feasibility studies. American journal of preventive medicine. 2009;36(5):452-7. [DOI:10.1016/j.amepre.2009.02.002]
5. Burton A, Altman DG, Royston P, Holder RL. The design of simulation studies in medical statistics. Statistics in medicine. 2006;25(24):4279-92. [DOI:10.1002/sim.2673]
6. Weed M, editor " Meta Interpretation": A Method for the Interpretive Synthesis of Qualitative Research. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research; 2005.
7. Stapf C, Mast H, Sciacca R, Berenstein A, Nelson P, Gobin Y, et al. The New York Islands AVM Study: design, study progress, and initial results. Stroke. 2003;34(5):e29-e33. [DOI:10.1161/01.STR.0000068784.36838.19]
8. Adler AI, Stratton IM, Neil HAW, Yudkin JS, Matthews DR, Cull CA, et al. Association of systolic blood pressure with macrovascular and microvascular complications of type 2 diabetes (UKPDS 36): prospective observational study. Bmj. 2000;321(7258):412-9. [DOI:10.1136/bmj.321.7258.412]
9. Zhang G, Ding Y, Milojević S. Citation content analysis (CCA): A framework for syntactic and semantic analysis of citation content. Journal of the American Society for Information Science and Technology. 2013;64(7):1490-503. [DOI:10.1002/asi.22850]
10. King N. Doing template analysis. Qualitative organizational research: Core methods and current challenges. 2012;426(10.4135):9781526435620. [DOI:10.4135/9781526435620.n24]
11. Murphy C, Klotz AC, Kreiner GE. Blue skies and black boxes: The promise (and practice) of grounded theory in human resource management research. Human Resource Management Review. 2017;27(2):291-305. [DOI:10.1016/j.hrmr.2016.08.006]
12. Johnston CM, Wallis M, Oprescu FI, Gray M. Methodological considerations related to nurse researchers using their own experience of a phenomenon within phenomenology. Journal of advanced nursing. 2017;73(3):574-84. [DOI:10.1111/jan.13198]
13. Alper B, Riche N, Ramos G, Czerwinski M. Design study of LineSets, a novel set visualization technique. IEEE transactions on visualization and computer graphics. 2011;17(12):2259-67. [DOI:10.1109/TVCG.2011.186]
14. Amaro Jr E, Barker GJ. Study design in fMRI: basic principles. Brain and cognition. 2006;60(3):220-32. [DOI:10.1016/j.bandc.2005.11.009]
15. Chen F, Lui AM, Martinelli SM. A systematic review of the effectiveness of flipped classrooms in medical education. Medical education. 2017;51(6):585-97. [DOI:10.1111/medu.13272]
16. Cohen SB. Design strategies and innovations in the medical expenditure panel survey. Medical care. 2003:III5-III12. [DOI:10.1097/00005650-200307007-00002]
17. DiPietro NA. Methods in epidemiology: observational study designs. Pharmacotherapy: The Journal of Human Pharmacology and Drug Therapy. 2010;30(10):973-84. [DOI:10.1592/phco.30.10.973]
18. Colditz GA, Miller JN, Mosteller F. How study design affects outcomes in comparisons of therapy. I: Medical. Statistics in medicine. 1989;8(4):441-54. [DOI:10.1002/sim.4780080408]
19. Horn SD, Gassaway J. Practice-based evidence study design for comparative effectiveness research. Medical care. 2007;45(10):S50-S7. [DOI:10.1097/MLR.0b013e318070c07b]
20. Iiyoshi A, Fujiwara M, Motojima O, Ohyabu N, Yamazaki K. Design study for the large helical device. Fusion Technology. 1990;17(1):169-87. [DOI:10.13182/FST90-A29179]
21. Johnson RD, Holbrow CH. Space settlements: A design study: Scientific and Technical Information Office, National Aeronautics and Space …; 1977.
22. Leppink J, Duvivier R. Twelve tips for medical curriculum design from a cognitive load theory perspective. Medical teacher. 2016;38(7):669-74. [DOI:10.3109/0142159X.2015.1132829]
23. Levin KA. Study design III: Cross-sectional studies. Evidence-based dentistry. 2006;7(1):24-5. [DOI:10.1038/sj.ebd.6400375]
24. Battaglio RP, Belle N, Cantarelli P. Self-determination theory goes public: experimental evidence on the causal relationship between psychological needs and job satisfaction. Public Management Review. 2022;24(9):1411-28. [DOI:10.1080/14719037.2021.1900351]
25. Radhakrishnan G. Non-experimental research designs: Amenable to nursing contexts. Asian Journal of Nursing Education and Research. 2013;3(1):25.
26. Masters K, Ellaway R. e-Learning in medical education Guide 32 Part 2: Technology, management and design. Medical teacher. 2008;30(5):474-89. [DOI:10.1080/01421590802108349]
27. Röhrig B, Du Prel J-B, Wachtlin D, Blettner M. Types of study in medical research: part 3 of a series on evaluation of scientific publications. Deutsches Arzteblatt International. 2009;106(15):262. [DOI:10.3238/arztebl.2009.0262]
28. Khalili D, Azizi F, Asgari S, Zadeh-Vakili A, Momenan AA, Ghanbarian A, et al. Outcomes of a longitudinal population-based cohort study and pragmatic community trial: findings from 20 years of the Tehran Lipid and Glucose Study. International journal of endocrinology and metabolism. 2018;16(4 Suppl). [DOI:10.5812/ijem.84748]
29. Salen K. Gaming literacies: A game design study in action. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia. 2007;16(3):301-22.
30. Ampatzoglou A, Bibi S, Avgeriou P, Verbeek M, Chatzigeorgiou A. Identifying, categorizing and mitigating threats to validity in software engineering secondary studies. Information and Software Technology. 2019;106:201-30. [DOI:10.1016/j.infsof.2018.10.006]
31. Felizardo KR, da Silva AYI, de Souza ÉF, Vijaykumar NL, Nakagawa EY, editors. Evaluating strategies for forward snowballing application to support secondary studies updates: emergent results. Proceedings of the xxxii brazilian symposium on software engineering; 2018. [DOI:10.1145/3266237.3266240]
32. Sedlmair M, Meyer M, Munzner T. Design study methodology: Reflections from the trenches and the stacks. IEEE transactions on visualization and computer graphics. 2012;18(12):2431-40. [DOI:10.1109/TVCG.2012.213]
33. Stang PE, Ryan PB, Racoosin JA, Overhage JM, Hartzema AG, Reich C, et al. Advancing the science for active surveillance: rationale and design for the Observational Medical Outcomes Partnership. Annals of internal medicine. 2010;153(9):600-6. [DOI:10.7326/0003-4819-153-9-201011020-00010]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY 4.0 | Journal of Community Health Research

Designed & Developed by : Yektaweb