دوره 10، شماره 1 - ( 1-1400 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 82-68 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rabee mandejin M R, Janbazi S. Designing a Comprehensive Evaluation Model for Health Reform Plan in Iran. JCHR 2021; 10 (1) :68-82
URL: http://jhr.ssu.ac.ir/article-1-584-fa.html
ربیعی مندجین محمد رضا، جانبازی شهریار. طراحی یک مدل ارزیابی جامع برای برنامه اصلاح سلامت در ایران. مجله تحقیقات سلامت. 1400; 10 (1) :68-82

URL: http://jhr.ssu.ac.ir/article-1-584-fa.html


1- گروه مدیریت دولتی ، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکزی ، تهران ، ایران ، m.rabiee2012@yahoo.com
2- گروه سیاستگذاری عمومی ، دانشگاه آزاد اسلامی همدان ، یک محقق مستقل ، همدان ، ایران
چکیده:   (1905 مشاهده)

زمینه و هدف: مطالعه حاضر با هدف طراحی یک مدل جامع برای ارزیابی برنامه اصلاح نظام سلامت انجام شد تا شاخص های این مدل منجر به اثربخشی طرح اصلاح سلامت شود. از این رو ، عوامل موثر این طرح ، از جمله سیاستگذاران و مدیران ، تأمین کنندگان و مشتریان ، شناسایی و توضیح داده شدند.
روش ها: با توجه به هدف عملی و ماهیت تحقیق ، در سال 1397-1398 از روش تحقیق ترکیبی / مختلط استفاده شد. برای مرحله کیفی ، از روش دلفی در مصاحبه های اکتشافی و از روش های کمی برای جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه استفاده شد. در مرحله کمی ، 400 کارمند 10 بیمارستان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. و در بخش دوم ، 300 مشتری به طور تصادفی در دو بیمارستان با بالاترین و کمترین امتیاز ارزیابی در مرحله قبل انتخاب شدند. برای طبقه بندی و تجزیه و تحلیل داده های کیفی از روش تجزیه و تحلیل محتوا و روش دلفی و از SPSS Ver.22 ، AMOS Ver.24 و Expert Choicev24 برای توصیف داده ها و ابعاد و استخراج وزن شاخص ها استفاده شد. ابعاد مورد بررسی شامل زمینه های مالی ، اجتماعی ، رشد و یادگیری ، شهروندان و مشتری و حوزه های فرآیند داخلی است.
یافته ها: مولفه هایی با بالاترین و کمترین وزن و تأثیر در اثربخشی طرح در ابعاد زیر مشخص شدند: حوزه مالی ، حوزه مسئولیت اجتماعی ، زمینه رشد و یادگیری ، حوزه شهروندان و مشتری ، حوزه فرآیند داخلی ، شامل اوزان 266 ، 0.244 ، 0.202 ، 0.164 ، 0.124 به ترتیب.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج ، مولفه ها، شاخص ها ، ابعاد و سطوح مدل طراحی شده ، ارزیابی جامع برنامه اصلاح نظام سلامت در ایران (CEHSRP-IR)با میانگین نرمال توسط جامعه آماری تأیید شد و این مدل می تواند در تمام سازمان های مجری این طرح استفاده شود.

     
مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/8/18 | پذیرش: 1399/12/30 | انتشار: 1400/1/9

فهرست منابع
1. 1. Gholipour R, Netagh F. The analysis of health system reform plan- challenges and consequences, The first national conference on public administration in Iran, Tehran, Faculty of Management, University of Tehran, 2015. Recovered from https://www.civilica.com/Paper-CIPA01-CIPA01_046.html
2. OliaeiManesh A. et al., Performance of health insurance organizations in intersectional collaboration with the ministry of health and education in effective implementation of health system reform plan, Proceedings of 11th National Conference on Critique of Government Performance in Health Field, Tehran, National Institute of Health Research. 2015; (1):17-18. [Persian]
3. Harirchi I. The need for evaluation of health system reform plan according to international indicators [performance report], 2016. Available from: http://dolat.ir/detail/281042
4. Bozorg Haddad E. Multidimensional model design for performance evaluation of National Iranian Gas Company, PhD thesis, University of Tehran, Campus of Qom, 2018.
5. Wu X, Li S, Xu N, et al. Establishing a balanced scorecard measurement system for integrated care organizations in China. The International Journal of Health Planning And Management. 2019; 34(2): 672-92. [DOI:10.1002/hpm.2726]
6. Farooq SAM, Firdouse R, Diana FM. University performance evaluation and strategic mapping using balanced scorecard (BSC): Case study - Sohar University, Oman. International Journal of Educational Management. 2018; 32(4): 689-700. [DOI:10.1108/IJEM-05-2017-0107]
7. Leksono EB, Suparno S, Vanany I. Development of Performance Indicators Relationships on Sustainable Healthcare Supply Chain Performance Measurement Using Balanced Scorecard and DEMATEL. International Journal on Advanced Science Engineering Information Technology. 2018; 8 (1):115-122. [DOI:10.18517/ijaseit.8.1.3852]
8. Rahmat N, Saripuji P, Djoko SG. Extended Balanced Scorecard. International Journal of Engineering & Technology. 2018; 7 (2): 48-51.
9. Gutacker N, Street A. Multidimensional performance assessment of public sector organizations using dominance criteria. Health Economics. 2018; 27(2): 13-27. [DOI:10.1002/hec.3554]
10. Mehralian Gh, Jamal A, Nazari N, et al. TQM and organizational performance using the balanced scorecard approach. International Journal of Productivity and Performance Management. 2017; 66(1): 111-125. [DOI:10.1108/IJPPM-08-2015-0114]
11. Anjomshoae A, Hassan A, Kunz N, et al. Toward a dynamic balanced scorecard model for humanitarian relief organizations' performance management. Journal of Humanitarian Logistics and Supply Chain Management. 2017;7(2):194-218. [DOI:10.1108/JHLSCM-01-2017-0001]
12. Kailash M, Jitesh T. Development of Balanced Scorecard for healthcare using Interpretive Structural Modeling and Analytic Network Process. Journal of Advances in Management Research. 2014; 11(3):232-256. [DOI:10.1108/JAMR-12-2012-0051]
13. Dadgar, R. The examination of effect of health system reform plan on hospital performance indicators in Lorestan province. Journal of scientific research of Lorestan University. 2017; 19(2):10-15. [Persian]
14. OliaeiManesh A. The impact of the implementation of the targeted subsidies law and health system reform plan on equity index on household health expenditure, Proceedings of 11th National Conference on Critique of Government Performance in Health Field, Tehran, National Institute of Health Research. 2015; 1:33-34.
15. OliaeiManesh A. Performance of health insurance organizations in intersectional collaboration with the ministry of health and education in effective implementation of health system reform plan, Proceedings of 11th National Conference on Critique of Government Performance in Health Field, Tehran, National Institute of Health Research. 2015; 1:17-18.
16. Piri, Z. The importance of patient satisfaction in health system reform plan: experience, Tabriz University of Medical Sciences, Proceedings of 11th National Conference on Critique of Government Performance in Health Field, Tehran, National Institute of Health Research. 2015; 1:23-24.
17. Riyazi SR. The analysis of key performance indicators in the field of human resources. 3rd National and International Conference on Management and Accounting in Iran, Tehran, 2016. Available from: from http://www.tpbin.com/ article/53709.
18. Doshmangir L, Rashidiyan A. The analysis of the choice of policy interventions and the decisions of policy makers in health system (and analysis of thinking pattern about decision-making and policy- making), 1979-2014, Iran, Proceedings of 11th National Conference on Critique of Government Performance in Health Field, Tehran, National Institute of Health Research, 2015; 1:48.
19. Kheyri, F. Patients pay reduction program in hospitals, Proceedings of 11th National Conference on Critique of Government Performance in Health Field, Tehran, National Institute of Health Research. 2015; 1:12-13.
20. Stone Fish L, Busby DM. The Delphi method. In D. M Sprenkle and F. P. Piercy, Research Methods in Family Therapy. 2015; 1(1):238-253.
21. Kaplan R, Norton TD. The Balanced scorecard Translating Strategy into Action. Business School Press. 2013; 48: 217-225.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY 4.0 | Journal of Community Health Research

Designed & Developed by : Yektaweb