Mohammadzadeh M, Awang H, Ismail S, Kadir Shahar H. Establishing Content and Face Validity of a Developed Educational Module: Life
Skill-Based Education for Improving Emotional Health and Coping Mechanisms among Adolescents in Malaysian Orphanages
. JCHR 2017; 6 (4) :223-228
URL:
http://jhr.ssu.ac.ir/article-1-394-fa.html
محمدزاده مرجان، آونگ حمیدین. تعیین شاخص روایی محتوایی و روایی صوری برای یک مدل آموزشی: آموزش مبتنی بر مهارتهای زندگی برای بهبود سلامت روان و اعتماد به نفس نوجوانان پرورشگاهی در مالزی. مجله تحقیقات سلامت. 1396; 6 (4) :223-228
URL: http://jhr.ssu.ac.ir/article-1-394-fa.html
1- گروه بهداشت جامعه، دانشکده پزشکی و علوم بهداشت، دانشگاه پوترا مالزی ، scarlet.458@gmail.com
2- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی و علوم بهداشت، دانشگاه پوترا مالزی، Serdang، مالزی
چکیده: (7500 مشاهده)
پیش زمینه: مطالعه حاضر به عنوان یک مرحله از تحقیقات ما در زمینه بهبود سلامت روان و رفتار نوجوانان مالزیایی ساکن در پرورشگاه، با هدف تعیین شاخص روایی محتوا (CVI) و همچنین روایی صوری (Face validity) یک مدل آموزشی مبتنی بر مهارتهای زندگی انجام شد.
ابزار و روشها: در بخش اول محتوای مدل پژوهشی توسط ۹ متخصص در زمینه مرتبط و با استفاده از یک پرسشنامه ۱6 سواله مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت. در بخش دوم، روایی صوری مدل آموزشی از طریق یک مطالعه نیمه تجربی با شرکت ۳۰ نوجوان دختر و پسر ۱۴ تا ۱۷ سال ساکن پرورشگاه مورد سنجش قرار گرفت. در این مرحله، با استفاده از ابزارهای سنجش DASS21 و Brief COPE ، سلامت هیجانی و روشهای مقابله با محرکها قبل و بعد از برگزاری یک کارگاه مبنی بر مهارتهای زندگی سنجیده شد. فعالیتهای استفاده شده در کارگاه به صورت تصادفی از بین فعالیتهای مدل آموزشی انتخاب شده بودند.
نتایج: نتایج مطالعه در بخش اول نشان داد حداقل شاخص روایی محتوا بر اساس هر آیتم پرسشنامه (I_CVI) و همچنین جمع نهایی آنها (S_CVI) به ترتیب 0.78 و 0.93 بوده است. از سوی دیگر نتایج بخش دوم پژوهش نشان داد که فعالیت های انتخاب شده از مدل آموزشی بر همه روشهای مقابله ای بجز مصرف مواد مخدر، فرافکنی، تخلیه هیجانی و شوخی انگاری تاثیر معنادار داشته است. همچنین، سطح استرس(t=3.90, P<0.001) و اضطراب(t=5.39, P<0.001) شرکت کنندگان در کارگاه آموزشی به طور معناداری کاهش یافت اما تغییر سطح افسردگی معنادار نبود (t=0.50, P=0.59).
نتیجه گیری: نتایج کلی این پژوهش روایی مدل آموزشی را مورد تأیید قرار داد.
کلیدواژه ها: شاخص روایی محتوا، روایی صوری، آموزش مهارتهای زندگی، پرورشگاه، نوجوانان مالزی
مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت دریافت: 1396/7/22 | پذیرش: 1396/9/27 | انتشار: 1396/9/27