دوره 5، شماره 3 - ( July-Sep 1395 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 168-158 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Izadi N, KhoramDad M, Jamshidi P, Zanganeh A R, Shafiei J, Firouzi A. Epidemiological Pattern and Mortality Rate Trend of Road Traffic Injuries in Kermanshah Province (2009-2014). JCHR 2016; 5 (3) :158-168
URL: http://jhr.ssu.ac.ir/article-1-324-fa.html
ایزدی ندا، خرم داد ملیحه، جمشیدی پرستو، زنگنه علیرضا، شفیعی جبار، فیروزی علی رضا. میزان و الگوی اپیدمیولوژیک مرگ و میر ناشی از سوانح ترافیکی در استان کرمانشاه طی سال های 93-1388. مجله تحقیقات سلامت. 1395; 5 (3) :158-168

URL: http://jhr.ssu.ac.ir/article-1-324-fa.html


1- واحد HSR معاونت درمان، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
2- واحد معاونت بهداشت بیماری های غیرمسری، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران ، m.khoramdad@yahoo.com
3- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
4- مرکز توسعه و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
5- گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
6- دانشکده زبان شناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (6805 مشاهده)

چکیده

مقدمه : از جمله مهم ترین و قابل توجه ترین خطراتی که زندگی افراد را در کشورهای مختلف جهان تهدید می کند، افزایش سوانح ترافیکی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان و الگوی اپیدمیولوژیک مرگ و میر ناشی از سوانح ترافیکی انجام گردید.

روش کار: در این مطالعه مقطعی از اطلاعات مربوط به موارد مرگ ناشی از سوانح ترافیکی پزشکی قانونی استان کرمانشاه، طی یک دوره 6 ساله و به صورت سرشماری استفاده گردید. طبقه بندی افراد براساس علت خارجی مرگ با استفاده از کدهای دهمین طبقه بندی بین المللی بیماری ها صورت گرفت. جمعیت استان نیز برای سال های مختلف از استانداری کرمانشاه بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار  Stata 11انجام شد. برای بررسی روند مرگ و میر و معنی داری آن از رگرسیون دو جمله ای منفی استفاده شد.

نتایج : میانگین سنی 3231 فرد فوت شده در اثر تصادف، 27/21± 83/39 سال بود. 4/78% (2534 نفر) از افراد مرد و بقیه زن بودند. علت نهایی فوت در بیشتر فوت شدگان ضربه به سر بود (6/71%). بیشترین علت خارجی مرگ در تصادف خودروهای سواری بدست آمد. میانگین 6 ساله میزان مرگ و میر ناشی از سوانح ترافیکی در استان کرمانشاه 8/27 مرگ در هر صدهزار نفر بدست آمد. میزان مرگ و میر ناشی از سوانح ترافیکی در استان کرمانشاه از 13/33 به 5/22 در هر صدهزار کاهش یافته و به ازای هر واحد افزایش در سال، میزان مرگ و میر بطور متوسط 6% کاهش می یابد ( 002/0- ,11/0- CI: ;06/0- β=).

نتیجه گیری : با توجه به نتایج و علی رغم کاهش میزان مرگ و میر ناشی از سوانح ترافیکی در چند سال اخیر هنوز نسبت به کشورهای دیگر در حد بالایی قرار دارد، بنابراین در این حوزه کشور به بازنگری، تغییر و تحولات جدی نیاز دارد.

     
مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: اپیدمیولوژی
دریافت: 1395/6/8 | پذیرش: 1395/6/8 | انتشار: 1395/6/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY 4.0 | Journal of Community Health Research

Designed & Developed by : Yektaweb