چکیده
مقدمه و زمینه: بیش فعالی یکی از اختلالات رایج در بین کودکان مدرسه رو در سطح جهان است که در مقایسه با کودکان عادی ناسازگاری بیشتری را با والدین خود دارند. این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه ی بهداشت روانی در مادران کودکان نارسایی توجه / بیش فعال و مادران کودکان عادی در مقطع ابتدایی شهرستان یزد است
مواد و روش ها: نمونه پژوهش شامل 160 نفر والدین کودکان بود که 80 نفر آنها والدین کودکان نارسایی توجه / بیش فعال و 80 نفر دیگر از والدین کودکان عادی مدرسه رو بودند که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای بکار گرفته شده شامل تست کانرز 27 سوالی برای تشخیص کودکان بیش فعال و تست سلامت روانی عمومی برای سنجش بهداشت روانی والدین بود. همچنین تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی(تی مستقل و تجزیه تحلیل واریانس و کای اسکوار) انجام گرفت
یافته ها: مقایسه وضعیت بهداشت روانی و زیر مقیاس های آن نشان داد که مادران کودکان نارسایی توجه / بیش فعال در تمامی ابعاد بهداشت روانی از مادران کودکان عادی پایین ترند و این اختلال در پایه های اول و دوم نسبت به سایر پایه ها بیشتر است.
نتایج: با توجه به نتیجه تحقیق که بیانگر پایین بودن سطح بهداشت روانی والدین کودکان بیش فعال نسبت به کودکان عادی است. به مسوولان سازمان آموزش و پرورش و بهداشت پیشنهاد می گردد با آموزش والدین کودکان نارسایی توجه / بیش فعال، نسبت به ارتقاء سطح بهداشت روانی آنها اقدام فرمایند تا از این طریق کیفیت زندگی خانواده ها افزایش یابد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |