سابقه و هدف: مصرف شیر روزانه به عنوان بخشی از الگوی غذایی سالم می باشد که با طیف وسیعی از فواید مرتبط با سلامتی همراه است. مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل مرتبط با مصرف شیر در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده می باشد. مواد و روش ها: در این پژوهش مقطعی 385 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی یزد در سال 1393 مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه گیری به روش طبقه ای تصادفی بود. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه مبتنی بر سازه های غیر مستقیم تئوری رفتار برنامه ریزی شده استفاد شد. در نهایت داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای دو، تست دقیق فیشر و تی مستقل تحلیل شدند. یافته ها: در این مطالعه 64 درصد از دانشجویان حاضر در مطالعه هر روز شیر مصرف می کردند و میزان شیر مصرفی در 4/85 موارد یک لیوان بود. از بین سازه های غیر مستقیم تئوری رفتار برنامه ریزی شده قصد (001/0>p)، باورهای رفتاری(001/0p=)، باورهای هنجاری(046/0p=)، باورهای کنترل(001/0>p) و قدرت درک شده(001/0p=) به طور معنی داری با مصرف شیر در ارتباط بودند. نتیجه گیری: با توجه به وضعیت نامطلوب دریافت روزانه شیر در دانشجویان، آموزش دانشجویان درباره اهمیت دریافت سهم کافی از شیر و لبنیات، برطرف نمودن تصورات و باورهای غلط آنها و تقویت باورهای مثبت در مورد مصرف شیر می تواند در افزایش مصرف شیر مؤثر باشد. همچنین نیاز است موانع موجود برای مصرف شیر در دانشجویان شناسایی و دسترسی به شیر در محیط های دانشگاهی آسان گردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |