دوره 7، شماره 4 - ( Oct-Dec 1397 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 231-241 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motavalli Pour A, Beh-Pajooh A, Shokoohi-Yekta M, Sorbi M H, Farahzadi M H. The Relationship between Cognitive-Behavioral Skills and Mother-Child Interaction with Conduct Disorder Symptoms and Oppositional Defiant Disorder in Children with ADHD. JCHR. 2018; 7 (4) :231-241
URL: http://jhr.ssu.ac.ir/article-1-488-fa.html
متولی پور عباس، به پژوه احمد، شکوهی یکتا محسن، سربی محمدحسین، فرحزادی محمدهادی. بررسی رابطه مهارت های شناختی-رفتاری و تعامل مادر-کودک با علائم اختلال سلوک و اختلال لج بازی و نافرمانی در کودکان با اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی. مجله تحقیقات سلامت. 1397; 7 (4) :231-241

URL: http://jhr.ssu.ac.ir/article-1-488-fa.html


1- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
3- مدیر مرکز تحقیقات اعتیاد و رفتاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
چکیده:   (659 مشاهده)
مقدمه: امروزه تمرکز پژوهش‌های نوین در حیطه اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی، به حوزه اختلال‌های همبود با این اختلال و کاهش علائم آنها معطوف شده است. در این راستا درمان‌های شناختی رفتاری با استفاده از روش‌هایی مانند خودکنترلی، حل مسئله و مهارت‌های اجتماعی سعی در کاهش علائم دارد. با توجه به نقش مهم خانواده، پژوهش حاضر باهدف بررسی پیش‌فرض‌های درمان، به بررسی روابط ساختاری مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های حل مسئله و خودکنترلی با علائم اختلال سلوک و اختلال لج بازی و نافرمانی در کودکان با اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی، با نقش میانجی تعامل مادر-کودک پرداخته است.
روش‌ ها: این پژوهش بر روی 104 دانش‌آموز پسر مقاطع چهارم تا ششم ابتدایی شهر یزد انجام شد. در این پژوهش از پرسش‌نامه های  نشانه‌های مرضی کودک، رابطه والد کودک، حل مسئله، پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی ماتسون و مقیاس ارزیابی خو کنترلی استفاده و نتایج با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 23، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد که مهارت‌های­ حل مسئله، خودکنترلی، مهارت‌های اجتماعی و همچنین تعامل مادر-کودک توانسته­اند 75% از واریانس اختلال سلوک و 71% از واریانس اختلال لج بازی و نافرمانی را در مدل تبیین کنند. در قسمت دیگری از تحلیل، یافته‌ها نشان داد میزان تأثیر مهارت­های­ حل مسئله و خودکنترلی بر تعامل مادر-کودک معنادار بوده است، اما مهارت اجتماعی نتواسته است بر تعامل مادر-کودک تأثیر معنادار داشته باشد. همچنین، متغیر حل مسئله علاوه برداشتن رابطۀ مستقیم با اختلال، از طریق متغیر میانجی تعامل مادر-کودک می­تواند بر اختلال سلوک اثر داشته باشد ولی بر اختلال لج بازی و نافرمانی تأثیر معنی‌داری ندارد. متغیر خودکنترلی علاوه برداشتن رابطۀ مستقیم با اختلال، از طریق متغیر میانجی تعامل مادر-کودک می­تواند بر اختلال سلوک و لج بازی و نافرمانی اثر داشته باشد.
نتیجه‌گیری: متغیرهای خودکنترلی، حل مسئله و مهارت‌های اجتماعی با علائم اختلال‌های رفتاری کودکان با اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی در ارتباط هستند و می‌توان از آن‌ها در طراحی بسته‌های درمان شناختی-رفتاری استفاده کرد و همچنین نحوه تعامل مادر-کودک بر این‌گونه درمان مؤثر است.
متن کامل [PDF 614 kb]   (289 دریافت)    
مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۱۰/۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Community Health Research

Designed & Developed by : Yektaweb