1- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، Maryam_bakhtiyari@sbmu.ac.ir
چکیده: (1523 مشاهده)
زمینه و هدف: وضعیت اجتماعی-اقتصادی خانواده ممکن است به طور قابل توجهی بر سبک فرزند پروری تأثیر بگذارد. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی رابطه سبک های دلبستگی کودکان 7 تا 12 ساله، سبک های فرزندپروری و وضعیت اجتماعی-اقتصادی والدین انجام شد.
روش کار: این مطالعه از نوع مقطعی و از نوع همبستگی بود. جامعه مورد مطالعه شامل 7 تا 12 کودک شاغل در مدارس ابتدایی شهر تهران در سال 1390 بود. نمونه ای متشکل از 95 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و با پرسشنامه های وضعیت اجتماعی-اقتصادی (SE) (قدرت نما، 1392)، سبک فرزندپروری PS) (Baumrind، 1973)، پیوست مرکز خویشاوندی (KCA) (Halpern and Kappenberg، 2006). اطلاعات به دست آمده از نمونه ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و با استفاده از نرم افزار SPSS 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری 5 درصد در نظر گرفته شد.
یافتهها: بین سبکهای دلبستگی فرزندان و سبکهای فرزندپروری و وضعیت اقتصادی-اجتماعی والدین همبستگی معنیداری وجود داشت (01/0>p، 284/0-=r). در سبک های فرزندپروری بین سبک فرزندپروری مقتدرانه با سازگاری مثبت (05/0p<، 258/0-r=)، واکنش پذیری عاطفی (05/0>p، 218/0=r)، رفتار منفی (394/0=r، 05/0p<) رابطه معناداری وجود داشت. 0.01) و فاصله گرفتن از حمایت مراقب (r=.407، p<0.01). همچنین بین سازگاری مستبدانه و مثبت (r=.315، p<0.01)، رفتار منفی (r= -.311، p<0.01)، فاصله گرفتن از حمایت مراقب (r= -.379، p<0.01) وجود داشت. ). بین رفتار سهل گیرانه و منفی رابطه معنی داری مشاهده شد (232/0=r و 05/0p<).
نتیجهگیری: به نظر میرسد هر دو سبک فرزندپروری مقتدرانه و سهلانگیز ناکارآمد هستند. آنها به دلیل سبک های دلبستگی خود باعث بروز مسائل رفتاری و عاطفی متفاوتی در کودکان می شوند.
مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
بهداشت عمومی دریافت: 1401/1/14 | پذیرش: 1401/9/28 | انتشار: 1401/9/28