دوره 10، شماره 1 - ( 12-1399 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 41-51 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

azimi M. Investigation of Health System Assumptions in Curriculum of Fourth Grade Elementary Textbooks Using Shannon Entropy Content analysis. JCHR. 2021; 10 (1) :41-51
URL: http://jhr.ssu.ac.ir/article-1-630-fa.html
عظیمی محمد. بررسی مفروضات سیستم بهداشتی در برنامه درسی کتاب های درسی پایه چهارم ابتدایی با استفاده از تحلیل محتوای آنتروپی شانون. مجله تحقیقات سلامت. 1399; 10 (1) :41-51

URL: http://jhr.ssu.ac.ir/article-1-630-fa.html


گروه آموزش ابتدایی ، دانشگاه فرهنگیان ، تهران ، ایران ، MOHAMADAZIMI86@YAHOO.COM
چکیده:   (465 مشاهده)
زمینه و هدف : آموزش بهداشت بخشی جدایی ناپذیر از برنامه آموزش و پرورش برای همه دانش آموزان است .برنامه های درسی آموزش بهداشت باید نمایشگر دانش ضروری، نگرش، و مهارتها باشند. اذا پژوهش حاضر در نظر دارد مفروضه های نظام سلامت در برنامه درسی کتب سال چهارم دوره ابتدایی   مورد بررسی قرار دهد
روش بررسی: در این تحقیق از روش تحلیل محتوا "آنتروپی شانون" می باشد که پردازش داده ها را در  بحث تحلیل محتوا  با نگاه جدید و به صورت کمی و کیفی مطرح می کند. آنتروپی در تئوری اطلاعات ، شاخصی است برای اندازه گیری عدم اطمینان که به وسیله، یک  توزیع احتمال بیان می شود. محتوای طرح از نظر پاسخگو( متن کتب دوره چهارم ابتدایی) و دوازده مؤلفه  اصلی و 58 مولفه فرعی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت  مورد بررسی قرار گرفت
یافته ها : نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که  سلامت روانی  با  277 مورد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده، و کمترین مقدار مربوط به معلولیت با 12  فراوانی است. و  از مجموع  1157 فراوانی  مولفه های سلامت در کتاب پایه چهارم  ابتدایی، 81 مورد به سلامت جسم، 263 مورد به سلامت تغذیه، 75 مورد به سلامت محیط، 33 مورد به سلامت محیط زیست، 227 مورد به سلامت خانواده، 19 مورد به حوادث ایمنی، 73 مورد به تحرک بدنی، 277 مورد به سلامت روانی، 25 مورد به پیشگیری از رفتار های پرخطر، 14 مورد به کنترل و پیش گیری از بیماری ها، 12 مورد به معلولیت، 58 مورد به بهداشت عمومی و بهداشت مدرسه، اشاره شده است
نتیجه گیری : یافته های حاصل از فراوانی مولفه ها نشان داده است که مولفه های نظام سلامت  از توزیع نرمال برخوردار نیستند به طوری که متاسفانه در حد که در محتوای  کتب دوره چهارم ابتدایی به برخی  از مولفه های آموزش بهداشت کمتر توجه  است
متن کامل [PDF 960 kb]   (207 دریافت)    
مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1399/2/2 | پذیرش: 1399/12/30 | انتشار: 1400/1/9

فهرست منابع
1. Ickovics JR, Carroll-Scott A, Peters SM, et al. Health and Academic Achievement: Cumulative Effects of Health Assets on Standardized Test Scores Among Urban Youth in the United States. Journal of School Health. 2014; 84(1): 40-8. [DOI:10.1111/josh.12117]
2. Langford R, Bonell CP, Jones HE, et al. The WHO Health Promoting School Framework for Improving The Health and Well-Being of Students and Their Academic Achievement. Cochrane Database of Systematic Reviews. 2014; 4: CD008958. [DOI:10.1002/14651858.CD008958.pub2]
3. Franks AL, Kelder SH, Dino GA, et al. School-based Programs: Lessons Learned from CATCH, Planet Health, and Not-On-Tobacco. Preventing Chronic Disease [Internet]. 2007; 4(2).
4. Vermont Health Education Guidelines for Curriculum and Assessment.second edition 2010 ed: Vermont Department of Education. p. 25 .
5. Barqi I, Mabhouti Dizajyekan J. Content Analysis of Elementary Third Grade Textbooks Based on Attention to Health System Components. Journal of Health Promotion Management. 2019; 8 (6):1-10. [Persian]
6. Hafezi A, Abbasi E, Niknami S, et al. The Codification Process of Baccalaureate Curriculum for School Health and Its Validation from the Perspective of Curriculum and School Health Specialists. Journal of Health. 2018; 8 (5): 607-629. [Persian]
7. World Health Organization. What is a health promoting school? [2014/11/14]; Available from: http://www. who.int/school_youth_health/gshi/hps/en /.
8. Fraenkel JR, Wallen NE, Hyun HH. How to Design and Evaluate Research in Education (7th ed.). New York: McGraw-Hill. 1993.
9. Vamos S, Zhou M. Using Focus Group Research to Assess Health Education Needs of Pre-Service and in-Service Teachers. American Journal of Health Education. 2009; 4(40): 196-206. [DOI:10.1080/19325037.2009.10599094]
10. Tehrani Bani Hashemi SA, Hagh Dost AA, Amirkhani MA, et al. Health Literacy in 5 Provinces and The Factors Affecting It. Strides in Development of Medical Education Journal. The First Number. Fourth period. 2007; 4(1): 1-9. [Persian]
11. Salehi Omran I, Mohammadi A. Knowledge, Attitude and Skills of Teachers in Elementary Schools in The Province Environmental. education Journal. 2008; 95:117-91. [Persian]
12. Creswell WH, Newman M, Anderson CL. School Health Practice 10th Edition, Toronto, Santa, Clara. 2010.
13. Safari M, Shojaei Zadeh, D. Health education and health promotion. Smat. Tehran. Constitution of the Islamic Republic of Iran. Majlis Research Center. Available from : http://rc.majlis.ir/fa/content/iran_constitution on 20 february 2013. [Persian]
14. Amini.M. An Explanation of Multicultural Curriculum and It's Implementation in Iran's Curriculum Development System. Journal of Curriculum Studies. 2012; 7(26): 11-32 .[Persian]
15. Baltork MA, Asadnia M, Aghili R. The Status of Health Education in Iranian Elementary School Books. Journal of Health & Development. 2020; 1(4): 245-54 .[Persian]
16. Salehi Omran E, Abedini Baltork M. Content Analysis of Health Information Components in School Textbooks. Health Information Management. 2011; 8(4): 608-614. [Persian]
17. Ebadi N, Ranjdoust S, Azimi M. Task-Based Curriculum Education in Nursing Master's Degree books based on Task-Based Components: A qualitative study. Journal of Nursing Education (JNE). 2019; 8(1):36-44. [Persian] [DOI:10.15171/rdme.2019.005]
18. Shams G, Farasatkhah M, Mahdi R, et al. Analysis of Factors Affecting QA of Educational Administration by Using Shannon's Entropy Technique. Educational Measurement and Evaluation Studies. 2015; 5(10): 31-60. [Persian]
19. Eskandari H, Rafiipour Sh . Curriculum of the Health Education Community in Schools from Preschool to Preschool, Department of Health Communication and Education, under the supervision of the Textbook Planning and Writing Office, Tehran.2005 . [Persian]
20. Azimi M. Evaluation of Health System Development Plan and Basic Education Transformation Plan Based on Health System Assumptions with Emphasis on Education. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2019; 7 (2) :154-171.[Persian] [DOI:10.30699/ijhehp.7.2.154]
21. Spear HJ, Kulbok PA. Adolescent Health Behaviors and Related Factors: A Review. Public Health Nursing. 2001; 18(2): 82-93. [DOI:10.1046/j.1525-1446.2001.00082.x]
22. Azimi M. Explaining the Experience of Health Education and Training Professionals to Evaluate the Methods and Effectiveness of Health Education among Elementary School Students. Depiction of Health. 2020; 11(4): 381-392. [Persian]
23. Izadi S, Salehiomran E, Fathivajargah K, et al. Analysis of Primary School Textbooks Based on The Components of Health Education Review Quarterly. Journal of Educational Innovations. 2010; 9(1): 139-162.[Persian]
24. Salehiomran E, Izadi S, Rezaee F. Content Analyze Of Elementary Textbooks Based on The Globaleducation Components. Journal of Curriculum Studies. 2009; 4(13): 141-17 .[Persian]
25. Aghamolaei T, Hosseini Z, Hosseini F, et al. The Relationship Between Health Literacy and Health Promoting Behaviors in Students. Journal of Preventive Medicine. 2016; 3(2): 36-43 .[Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Community Health Research

Designed & Developed by : Yektaweb