دوره 8، شماره 2 - ( Apr- June 1398 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 75-67 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


1- گروه مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران ، maryam_karimi79@yahoo.com
2- دانشگاه یزد
3- دانشگاه شهید بهشتی
4- گروه مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران
چکیده:   (5319 مشاهده)
مقدمه: سلامت روان دختران نوجوان به عنوان مادران آینده از مسائل حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای هویت دینی در ارتباط تعامل مادر-فرزند و سلامت روان دختران نوجوان در شهر یزد انجام شده است.
روش ها: این پژوهش برروی  319 نفر از نوجوانان دختر پایه دهم تا دوازدهم دوره دبیرستان شهر یزد انجام شد. ابزارهای به‌کاررفته در پژوهش شامل پرسشنامه رابطه والد فرزندی (PCRS)، و پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ-28)  و پرسشنامه هویت دینی ملی  لطف آبادی بود و داده ها با استفاده از روش مدل معادله ساختاری در نرم افزار AMOS نسخه 25  تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: یافته­های پژوهش با استفاده از روش معادلات ساختاری، حاکی از آن بود که کیفیت تعامل مادر-فرزند بر اختلال در سلامت روان (16/0- = β , 001/0 >P) و هویت دینی(31/0 = β , 001/0 >P)  تاثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد هویت دینی بر اختلال در سلامت روان تاثیر مستقیم و معنادار دارد(16/0- = β و 001/0 >P). در نهایت نتایج نشان داد که هویت دینی توانسته نقش واسطه­ای در ارتباط بین کیفیت تعامل با مادر و اختلال در سلامت روان (05/0- = β و 05/0 >P) ایفا کند. برای ارزیابی مدل از شاخص­های چندگانه استفاده شد و نتایج نشان داد مدل پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار است.
نتیجه گیری: هویت دینی به عنوان یک منبع حمایتی نوجوانان را در برابر استرس ها و خطرات ناشی از مشکلات دوره بلوغ  یاری داده  و از این طریق باعث افزایش سلامت روان نوجوانان می شود. تعامل مطلوب مادر فرزند رابطه معنادار و مستقیم با هویت دینی   دختران نوجوانان دارد.؛ بنابراین کیفیت رابطه با مادر به صورت غیرمستقیم و به واسطه افزایش هویت دینی، باعث افزایش سلامت روان در دختران نوجوان می­شود.
     
مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/12/21 | پذیرش: 1398/2/31 | انتشار: 1398/4/11

فهرست منابع
1. Keil F. Developmental psychology: the growth of mind and behavior. WW Norton & Company; 2013.
2. Walker SP, Wachs TD, Grantham-McGregor S, et al. Inequality in early childhood: risk and protective actors for early child development. The Lancet. 2011; 378(9799): 1325-1338. [DOI:10.1016/S0140-6736(11)60555-2]
3. Badr HE, Naser J, Al-Zaabi A, et al. Childhood maltreatment: A predictor of mental health problems among adolescents and young adults. Child Abuse & Neglect. 2018; 80: 161-171. [DOI:10.1016/j.chiabu.2018.03.011]
4. Carnes-Holt K. Child-parent relationship therapy for adoptive families. The Family Journal. 2012; 20(4): 419-426. [DOI:10.1177/1066480712451242]
5. Satoorian SA, Tahmassian K, Ahmadi MR. The role of parenting dimensions and child-parent relationship in children's internalized and externalized behavioral problems. Journal of Family Research. 2017; 12(4): 683-705. [Persian].
6. Joshan-Poush S, Fazilat-Pour M, Rahmati A. The effectiveness of parent-child relationship training based on ACT on the parent-adolescent conflict of mothers with epileptic child. Journal of Researches of Cognitive and Behavioral Sciences. 2017; 7(2): 39-50. [Persian].
7. Levin KA, Currie C. Family structure, mother-child communication, father-child communication, and adolescent life satisfaction: A cross-sectional multilevel analysis. Health Education. 2010; 110(3): 152-168. [DOI:10.1108/09654281011038831]
8. KhajeNoori B, Dehghani R. Adolescents' problems and their relationship with family institution: the case study of parental conflicts and adolescents' mental health. Journal of Sociology of Social Institutions. 2016; 3(7): 37-66. [Persian].
9. Amin-Khandaghi M, Pakmehr H. The relationship between students' critical thinking and mental health in Mashhad University of Medical Sciences. The Quarterly Journal of Fundamentals of Mental Health.2011; 13(2): 114-123. [Persian].
10. Onayli SE. The relation between mother-daughter relationship and daughter's well being. [Master Thesis].Turkey. Middle East Technical University, School of Social Sciences; 2010.
11. Pyun YS. The influence of father-child relationship on adolescents' mental health. [Doctoral dissertation].Minnesota. Minnesota State University, Clinical Psychology; 2014.
12. Sahraian A, Gholami A, Omidvar B. The relationship between religious attitude and happiness in medical students in Shiraz University of Medical Sciences. Quarterly of the Horizon Medical Sciences. 2011; 17 (1): 69-74. [Persian].
13. Jackson JC, Jong J, Bluemke M, et al. Testing the causal relationship between religious belief and death anxiety. Religion, Brain & Behavior. 2018; 8(1): 57-68. [DOI:10.1080/2153599X.2016.1238842]
14. Galek K, Flannelly KJ, Ellison CG, et al. Religion, meaning and purpose, and mental health. Psychology of Religion and Spirituality. 2015; 7(1):1-12. [DOI:10.1037/a0037887]
15. Darvishi M, GhaziVakili Z, Mohammadi A. The relationship between religious beliefs and mental health in students of Alborz University of Medical Sciences and Health Services and Karaj Islamic Azad University in 92-93. Alborz University Medical Journal. 2017;6(2):145-152. [Persian]. [DOI:10.18869/acadpub.aums.6.2.145]
16. Esmeri-BareZard Y, Mahmudi A, Motevali M. The relationship between religious and national identity and depression and quality of life in first high school students. Third Interational Conference on Recent Innovations in Psychology, Counseling and Behavioral Science; 2016 Nov. 10; Tehran, Nikan Institute of Higher Education. [Persian].
17. Rahpeima S, Sheykholeslami R. The mediating role of spiritual identity on the relationship between parent and peer attachment with resilience. Contemporary Psychology.2016; 11 (1): 47-62. [Persian].
18. BagherPur-Kamalchli S,Bahrami-Ehsan H,Fathi-Ashtiyani A, et al. Study of relationship between parenting patterns and mental health and educational achievement of children. Journal ofBehavioral Sciences. 2007;1(1): 33-40. [Persian].
19. Abareshi Z, Tahmasian K, Mazaheri MA, et al. The effect of education on the promotion of child psychosocial development through improving mother-child interaction on parenting self-efficacy and relationship between mother and child under the age of three. Journal of Research in Psychological Health. 2009; 3(3): 49-58. [Persian].
20. ParsaMehr M, AsghariYangje V. The relationship between psycho-social health and national-religious identity amongYazdi High School Students. Quarterly Journal of Education. 2016; 32 (126):31-46. [Persian].
21. Khanjani Z, Peymannia B, Hashemi T. Prediction of quality of interaction mother-child with anxiety disorders in children According to cultural characteristics of Iranian mothers. Journal of New thoughts on Education. 2016; 12(2): 239- 260. [Persian].
22. Raufi M. Religious identity components. Religion & Communication. 2011; 17(1): 91-112. [Persian]
23. Fabricatore AN, Handal PJ, Rubio DM, et al. Stress, religion, and mental health: Religious coping in mediating and moderating roles. The International Journal for the Psychology of Religion. 2004; 14(2): 91-108. [DOI:10.1207/s15327582ijpr1402_2]
24. Kézdy A, Martos T, Boland V, et al. Religious doubts and mental health in adolescence and young adulthood: The association with religious attitudes. Journal of Adolescence. 2011; 34(1): 39-47. [DOI:10.1016/j.adolescence.2010.03.003]
25. Sharifi T, shokrkon H, Ahmadi H, et al. Investigating the relationship between religious and national identities and students' mental health. New Findings in Psychology. 2010; 4(11): 125- 142. [Persian].
26. ZareBahramAbadi M, Zahrakar K, SalehianBoroujerdi H, et al. The effectiveness of the relationship improvement program on the quality of parent-child interaction among adolescent girls - single parent families, with mother as the supervisor. Clinical Psychology. 2013; 5(2): 13-23.[Persian].
27. Karimi M, FatemiAghdaN. Investigating the relationship between the quality of parent-child interaction and critical thinking dispositions with mental health components among adolescent girls. Journal of Counseling Research. 2019; 17(68):192-210. [Persian].

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.