Shekari H. Investigating and Prioritizing Factors Affecting Health Literacy in University Students of Yazd Using Artificial Neural Network Technique. JCHR 2019; 8 (1) :29-37
URL:
http://jhr.ssu.ac.ir/article-1-485-fa.html
گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، h.shekari@ymail.com
چکیده: (4509 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان فعلی پدران و مادران بالقوه و بالفعل نسل های آینده هستند. میزان سواد سلامت آن ها بر سلامت و سطح سواد سلامت نسل های آینده تاثیر دارد. لذا هدف از این مطالعه بررسی و اولویتبندی عوامل موثر بر سواد سلامت دانشجویان شهر یزد با استفاده از تکنیک شبکه عصبی مصنوعی بود.
روش ها : پژوهش حاضر مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی بوده است که روی 400 دانشجوی مشغول به تحصیل در دانشگاههای شهر یزد در پاییز 1397 انجام شد. دادهها در خصوص متغیر وابسته سواد سلامت و 14 متغیر مستقل، با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شد. تحلیل دادهها با نرم افزارSPSS و توسط تحلیل های آمار توصیفی، آزمون تی تک نمونه ای و شبکه عصبی مصنوعی انجام گرفت.
یافته ها: میانگین سواد سلامت دانشجویان در این مطالعه 80.65±12.21 به دست آمد. مهم ترین عوامل تاثرگذار بر سواد سلامت، مقطع تحصیلی، گروه علمی، میزان تحصیلات پدر، سن و محل اقامت بود.
نتیجه گیری: از آنجا که مهم ترین عامل موثر بر سواد سلامت، مقطع تحصیلی بود، توصیه می شود دست اندرکاران دانشگاه از فضای دانشگاه برای برگزاری کلاس ها، سخنرانی ها و کارگاه ها استفاده کنند، منابع اطلاعاتی مناسب مانند بروشورها، جزوه ها در میان دانشجویان توزیع کنند و ایستگاه های اطلاعات بهداشتی در مکان هایی مانند سالن غذاخوری، ورودی دانشگاه و خوابگاه برای ارتقای سواد بهداشتی دانشجویان در مقاطع پایین تر فراهم کنند.
مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1397/9/26 | پذیرش: 1397/11/8 | انتشار: 1397/12/27