مقدمه: مهمترین مشکل زیست محیطی صنایع خودروسازی، فاضلاب تولیدی ناشی از فرایندهای مختلف آن است. کواگولاسیون و فلوکولاسیون همراه با ترسیب شیمیایی از جمله فرایندهای مهم در حذف آلاینده ها از فاضلاب است. هدف از این مطالعه بررسی کارایی فرایند انعقاد و لخته سازی توام با ترسیب شیمیایی در حذف آلاینده های آلی و معدنی از فاضلاب صنعت خودروسازی است.
روش بررسی: مطالعه از نوع تجربی- کاربردی است. حذف مواد آلی و معدنی توسط فرایند انعقاد و لخته سازی توام با ترسیب شیمیایی در راکتورهای ناپیوسته انجام شد. پارامترهای کدورت، غلظت فلزات سنگین، رنگ، فسفات، غلظت مواد منعقد کننده، زمان تماس ، TSS، pH و COD مورد بررسی قرار گرفت. غلظت رنگ و فلزات سنگین باقیمانده با استفاده از دستگاه اسپکتروفتومترUV- و جذب اتمی تعیین شد.
یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد که درصد حذف فلزات کروم، نیکل، سرب و روی توسط سولفات فریک توام با آهک در pH برابر10 و زمان تماس 100 دقیقه به ترتیب 65/52، 3/96، 27/3 و 100 بود و درصد حذف آنها توسط سولفات آلومینیوم توام با آهک به ترتیب 65/52، 8/97، 37/3 و 81/99 مشاهده شد. همچنین درصد حذف، TSS، COD، رنگ، کدورت، فسفات توسط سولفات فریک به ترتیب 9/68، 83، 94، 84 و 2/47 بود و این میزان حذف توسط سولفات آلومینیوم به ترتیب62، 80، 94، 5/73 و 48 درpH خنثی و غلظت ماده منعقدکننده mg/L 150 بدست آمد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، کاربرد فرایند انعقاد و لخته سازی توام با ترسیب شیمیایی در حذف آلاینده های آلی و معدنی موجود در فاضلاب صنعت خودروسازی تحت شرایط بهینه بدست آمده بسیار موثر بوده و میتوان از آن در تصفیه فاضلاب صنعت خودروسازی استفاده نمود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |