دوره 10، شماره 1 - ( 12-1399 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 60-67 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyedi F, Shahabi-Rabori M A, Eftekhar-Vaghefi S H. Anthropometric Dimensions and Classroom Furniture Measurements Among Pre-school Students in Kerman, South East of Iran. JCHR. 2021; 10 (1) :60-67
URL: http://jhr.ssu.ac.ir/article-1-656-fa.html
سیدی فاطمه، شهابی- رابری محمدعلی، افتخار واقفی سیدحسن. ابعاد تن سنجی و اندازه گیری مبلمان کلاس در بین دانش آموزان پیش دبستانی کرمان ، جنوب شرقی ایران. مجله تحقیقات سلامت. 1399; 10 (1) :60-67

URL: http://jhr.ssu.ac.ir/article-1-656-fa.html


1- گروه علوم تشریحی ، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ، جیرفت ، ایران
2- گروه علوم تشریحی ، دانشکده پزشکی افضلی پور ، دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، کرمان ، ایران
3- گروه علوم تشریحی ، دانشکده پزشکی افضلی پور ، دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، کرمان ، ایران ، Sheftekharv@yahoo.com
چکیده:   (524 مشاهده)
مقدمه: با تغییر نظام آموزشی از سه مقطعی به دو مقطعی در مدارس ایران، کودکان پنج ساله از مهد کودک ها وارد مدارس شدند. این مطالعه به منظور بررسی میزان تطابق مبلمان کلاس‌ها با ابعاد آنتروپومتری دانش آموزان پیش دبستان انجام شد.
روش کار: در این مطالعه ، 366 دانش آموز دختر و پسر پیش دبستانی به روش نمونه گیری خوشه ای در کرمان انتخاب شدند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین شد. برخی از ابعاد آنتروپومتری دانش‌آموزان مانند ارتفاع شانه، ارتفاع آرنج، ارتفاع رکبی، طول کفل- رکبی و پهنای باسن دانش‌آموزان اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 21 تجزیه و تحلیل شدند. شاخص های آماری از جمله میانگین، حداکثر، حداقل، SD و صدک‌های 5 ، 50 و 95 برای هر دو جنس محاسبه و با 5 بعد از صندلی های موجود مقایسه شدند سپس ابعاد صندلی های استاندارد با توجه به ابعاد آنتروپومتری دانش‌آموزان تعیین شد.
یافته ها: مقایسه ابعاد آنتروپومتری دانش‌آموزان پیش دبستانی دختر و پسر در شهر کرمان نشان داد که به غیر از ارتفاع پوپلیته (P0.05) هیچ یک از ابعاد آنتروپومتری اندازه‌گیری‌ شده اختلاف معنی داری نداشت. بررسی تطابق ابعاد آنتروپومتری دانش‌آموزان با صندلی های موجود نشان داد ارتفاع دسته صندلی، ارتفاع نشستنگاه ، ارتفاع پشتی صندلی، عمق صندلی و عرض صندلی به ترتیب با (0 ، 0.5 ، 10 ، 6.7 ، 0) درصد دختران و با ( 0.7 ، 28.7 ، 6 ، 2.5 ، 0) درصد پسران تناسب داشت. از فشارهای تن سنجی دانش آموزان دختر و پسر
نتیجه‌گیری: با توجه به اضافه شدن یک پایه کلاسی جدید به دبستان، به نظر می رسد اقدام چندانی جهت تهیه مبلمان متناسب با این رده سنی صورت نگرفته است. ما در این مطالعه، یک صندلی متناسب با ابعاد بدنی دانش‌آموزان پیش‌دبستان ارائه کردیم. این ممکن است علاوه بر صرفه جویی در هزینه های تولید در صنعت، به افزایش همسان سازی بین ابعاد تن سنجی و ابعاد صندلی دانش‌آموزان نیز کمک کند.
متن کامل [PDF 1625 kb]   (254 دریافت)    
مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت حرفه ای
دریافت: 1399/4/16 | پذیرش: 1399/12/30 | انتشار: 1400/1/9

فهرست منابع
1. Savanur C S. An Ergonomic study of comparison between school classroom furniture and student's anthropometry. Proceedings of the National Conference on Humanizing Work and the Work Environment, 22-24 April; 2004; 2004: National Institute of Industrial Engineering.
2. Musa A. Anthropometric evaluations and assessment of school furniture design in Nigeria: A case study of secondary schools in rural area of Odeda, Nigeria. International Journal of Industrial Engineering Computations. 2011;2(3): 499-508. [DOI:10.5267/j.ijiec.2011.03.006]
3. Panagiotopoulou G, Christoulas K, Papanckolaou A, et al. Classroom furniture dimensions and anthropometric measures in primary school. Appl Ergonomics. 2004; 35(2):121-128. [DOI:10.1016/j.apergo.2003.11.002]
4. DiDomenico E, Bonnici J. Assessing service quality within the educational environment. Education. 1996;1163:353-360.
5. Azabagic S, Spahic R, Pranjic N, et al. Epidemiology of Musculoskeletal Disorders in Primary School Children in Bosnia and Herzegovina. Materia socio-medica. 2016;28(3):164. [DOI:10.5455/msm.2016.28.164-167]
6. Murphy S, Buckle P, Stubbs D. Classroom posture and self-reported back and neck pain in schoolchildren. Applied Ergonomics. 2004;35(2): 113-120. [DOI:10.1016/j.apergo.2004.01.001]
7. Tichauer E.The Biomechanical Basis of Ergonomics anatomy applied to the design of work situations.Wiley & Sons. 1978:99.
8. Kane P, Pilcher M, Legg S. Development of a furniture system to match student needs in New Zealand schools. 16th World Congress on Ergonomics; 2006: 10-14.
9. Diep NB. Evaluation of fitness between school furniture and children body size in two primary schools in Haiphong, Vietnam: 2003.
10. Murphy S, Buckle P, Stubbs D. A cross-sectional study of self-reported back and neck pain among English schoolchildren and associated physical and psychological risk factors. Applied Ergonomics. 2007;38(6):797-804. [DOI:10.1016/j.apergo.2006.09.003]
11. Dianat I, Karimi MA, Hashemi AA, et al. Classroom furniture and anthropometric characteristics of Iranian high school students: proposed dimensions based on anthropometric data. Appl Ergonomics. 2013;44(1):101-108. [DOI:10.1016/j.apergo.2012.05.004]
12. Shahabi-Rabori MA, Eftekhar-Vaghefi SH, Babaee A, et al. Assessment of the match of Anthropometric Dimension with Classroom chairs and‎ Determination of the Standard Classroom chairs Dimensions in Students of 3th and 6th‎ grades primary schools in Kerman. Iran Occupational Health. 2018;15(2):42-53.
13. O Ismaila S, I Musa A, B Adejuyigbe S, et al. Anthropometric design of furniture for use in tertiary institutions in Abeokuta, South-western Nigeria. Engineering Review. 2013;33(3):179-192.
14. Obinna, F. P., Sunday, A. A., & Babatunde, O. Ergonomic assessment and health implications of classroom furniture designs in secondary schools: a case study. Theoretical Issues in Ergonomics Science.,2021;22(1): 1-14. [DOI:10.1080/1463922X.2020.1753259]
15. Baharampour S, Nazari J, Dianat I, et al. Student's body dimensions in relation to classroom furniture. Health promotion perspectives. 2013;3(2):165.
16. Knight G, Noyes J. Children's behaviour and the design of school furniture. Ergo. 1999;42(5):747-760. [DOI:10.1080/001401399185423]
17. Milanese S, Grimmer K. School furniture and the user population: an anthropometric perspective. Ergo. 2004;47(4):416-426. [DOI:10.1080/0014013032000157841]
18. Pheasant S, Haslegrave CM. Bodyspace: Anthropometry, ergonomics and the design of work: CRC Press; 2016. [DOI:10.1201/b21331]
19. Agha SR. School furniture match to students' anthropometry in the Gaza Strip. Ergo. 2010;53(3):344-354. [DOI:10.1080/00140130903398366]
20. Castellucci H, Arezes P, Molenbroek J. Analysis of the most relevant anthropometric dimensions for school furniture selection based on a study with students from one Chilean region. Applied Ergonomics. 2015;46:201-211. [DOI:10.1016/j.apergo.2014.08.005]
21. Chung JW, Wong TK. Anthropometric evaluation for primary school furniture design. Ergonomics. 2007;50(3):323-34. [DOI:10.1080/00140130600842328]
22. Fidelis O. P., Ogunlade B., Adelakun S. A. Incidence of School Furniture Mismatch and Health Implications in Primary School Children in Akure, South-West Nigeria. Journal of Occupational Therapy, Schools, & Early Intervention. 2020; 1-13 [DOI:10.1080/19411243.2020.1787292]
23. Habibi E, Asaadi Z, Hosseini SM. Proportion of elementary school pupils' anthropometric characteristics with dimensions of classroom furniture in Isfahan, Iran. Journal of research in medical sciences.. 2011;16(1):98.
24. Parcells C, Stommel M, Hubbard RP. Mismatch of classroom furniture and student body dimensions: empirical findings and health implications. J Adolesc Health. 1999;24(4):265-273. [DOI:10.1016/S1054-139X(98)00113-X]
25. Aagaard J, Storr-Paulsen A. A comparative study of three different kinds of school furniture. Ergonomics. 1995;38(5):1025-1035. [DOI:10.1080/00140139508925169]
26. YMT K-R. Revision of the design of a standard for the dimensions of school furniture. Ergo. 2003;46(7):681-694. [DOI:10.1080/0014013031000085635]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Community Health Research

Designed & Developed by : Yektaweb