دوره 6، شماره 2 - ( Apr-June 1395 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 93-101 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
2- دانشجوی دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت مرکز بهداشت شهرستان ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران
3- مربی آمار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
4- دانشجوی دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ، rahimi20@yahoo.com
چکیده:   (801 مشاهده)

مقدمه: امروزه استفاده از شبکه های مجازی در بین جوانان رو به افزایش است. با این وجود، مطالعات کمی در مورد عوامل موثر بر استفاده از شبکه های اجتماعی با استفاده از تئوری های آموزش بهداشت در بین دانشجویان انجام شده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل پیشگویی کننده استفاده از شبکه های اجتماعی در بین دانشجویان علوم پزشکی یزد بر اساس سازه های تئوری رفتار یرنامه ریزی شده  انجام شده است.

روش کار: مطالعه مقطعی حاضر بر روی 300 نفر از دانشجویان در سال 1395 که به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه دموگرافی، میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده شامل نگرش، هنجارهای انتزاعی، کنترل رفتاری درک شده، قصد رفتاری و رفتار جمع آوری شد. داده های جمع آوری شده با آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس یک طرفه و رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: میانگین سنی دانشجویان69/3± 28/22 سال بود. 3/98% دانشجویان از شبکه های اجتماعی استفاده می کردند. آزمون رگرسیون نشان داد که نگرش، هنجارهای انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده پیش بینی کننده های قصد استفاده از شبکه های اجتماعی هستند و در این بین نگرش بیشترین قابلیت پیش بینی قصد استفاده از شبکه های مجازی را داشت(38/0=β). همچنین آزمون رگرسیون نشان داد که از میان سازه های مدل قصد رفتاری هنجارهای ذهنی و نگرش قادر به پیش بینی رفتار استفاده از فضای مجازی بودند.

نتیجه گیری: با توجه به بالا بودن میزان استفاده از شبکه های مجازی ضرورت برنامه ریزی و اجرای مداخلاتی جهت مدیریت استفاده از این شبکه ها ضروری به نظر می رسد. همچنین لازم است اقداماتی در راستای ایجاد نگرش صحیح در مورد میزان و نحوه استفاده بهینه از این شبکه ها صورت گیرد

متن کامل [PDF 631 kb]   (137 دریافت)    
مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۱۳