دوره 5، شماره 3 - ( July-Sep 1395 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 158-168 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Izadi N, KhoramDad M, Jamshidi P, Zanganeh A R, Shafiei J, Firouzi A. Epidemiological Pattern and Mortality Rate Trend of Road Traffic Injuries in Kermanshah Province (2009-2014). JCHR. 2016; 5 (3) :158-168
URL: http://jhr.ssu.ac.ir/article-1-324-fa.html
ایزدی ندا، خرم داد ملیحه، جمشیدی پرستو، زنگنه علیرضا، شفیعی جبار، فیروزی علی رضا. میزان و الگوی اپیدمیولوژیک مرگ و میر ناشی از سوانح ترافیکی در استان کرمانشاه طی سال های 93-1388. مجله تحقیقات سلامت. 1395; 5 (3) :158-168

URL: http://jhr.ssu.ac.ir/article-1-324-fa.html


1- ، m.khoramdad@yahoo.com
چکیده:   (1440 مشاهده)

چکیده

مقدمه : از جمله مهم ترین و قابل توجه ترین خطراتی که زندگی افراد را در کشورهای مختلف جهان تهدید می کند، افزایش سوانح ترافیکی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان و الگوی اپیدمیولوژیک مرگ و میر ناشی از سوانح ترافیکی انجام گردید.

روش کار: در این مطالعه مقطعی از اطلاعات مربوط به موارد مرگ ناشی از سوانح ترافیکی پزشکی قانونی استان کرمانشاه، طی یک دوره 6 ساله و به صورت سرشماری استفاده گردید. طبقه بندی افراد براساس علت خارجی مرگ با استفاده از کدهای دهمین طبقه بندی بین المللی بیماری ها صورت گرفت. جمعیت استان نیز برای سال های مختلف از استانداری کرمانشاه بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار  Stata 11انجام شد. برای بررسی روند مرگ و میر و معنی داری آن از رگرسیون دو جمله ای منفی استفاده شد.

نتایج : میانگین سنی 3231 فرد فوت شده در اثر تصادف، 27/21± 83/39 سال بود. 4/78% (2534 نفر) از افراد مرد و بقیه زن بودند. علت نهایی فوت در بیشتر فوت شدگان ضربه به سر بود (6/71%). بیشترین علت خارجی مرگ در تصادف خودروهای سواری بدست آمد. میانگین 6 ساله میزان مرگ و میر ناشی از سوانح ترافیکی در استان کرمانشاه 8/27 مرگ در هر صدهزار نفر بدست آمد. میزان مرگ و میر ناشی از سوانح ترافیکی در استان کرمانشاه از 13/33 به 5/22 در هر صدهزار کاهش یافته و به ازای هر واحد افزایش در سال، میزان مرگ و میر بطور متوسط 6% کاهش می یابد ( 002/0- ,11/0- CI: ;06/0- β=).

نتیجه گیری : با توجه به نتایج و علی رغم کاهش میزان مرگ و میر ناشی از سوانح ترافیکی در چند سال اخیر هنوز نسبت به کشورهای دیگر در حد بالایی قرار دارد، بنابراین در این حوزه کشور به بازنگری، تغییر و تحولات جدی نیاز دارد.

متن کامل [PDF 428 kb]   (645 دریافت)    
مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: اپیدمیولوژی
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۶/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journals of Community Health Research

Designed & Developed by : Yektaweb