دوره 4، شماره 1 - ( Apr-June 1394 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 78-74 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shiryazdi S M, Aboueian-Jahromi M. Training Methods of Clinical Breast Examination. JCHR 2015; 4 (1) :74-78
URL: http://jhr.ssu.ac.ir/article-1-238-fa.html
شیریزدی سیدمصطفی، ابوئیان جهرمی محدثه. روش های آموزش معاینه بالینی پستان. مجله تحقیقات سلامت. 1394; 4 (1) :74-78

URL: http://jhr.ssu.ac.ir/article-1-238-fa.html


1- گروه جراحی عمومی، مرکز تحقیقات بیماری های پستان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، ایران
2- مرکز تحقیقات بیماری های پستان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، ایران ، mohaddesehabooean791@gmail.com
چکیده:   (6607 مشاهده)
سابقه و اهداف: با توجه به نقش مهم معاینه بالینی در تشخیص توده های پستان، آموزش معاینه بالینی (CBE) به پزشکان در حال تحصیل بسیار حائز اهمیت می باشد. با وجود روش های متعدد برای آموزش معاینه فیزیکی، روش های رایج مثل استفاده از بیماران به خصوص در زمینه پستان به دلایل مختلف مقبولیت ندارد. تاکنون در رابطه با روش بهینه آموزش معاینه بالینی پستان مطالعه ی مروری صورت نگرفته است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی مزایا و معایب روش های موجود و در نهایت انتخاب بهترین روش می باشد. روش بررسی: یک جست و جوی رایانه ای در سایت Google Scholar با استفاده از کلمات کلیدی زیر انجام شد: آموزش، معاینه بالینی و پستان. آخرین جست و جوی انجام شده در آبان ماه 1392 انجام و زبان مقالات به صورت فارسی و انگلیسی محدود شد. هر نوع مطالعه مروری، نامه به سردبیر، تحقیقی اصیل و ... وارد مطالعه شد. یافته ها: 11 مطالعه برای بررسی روش های آموزش معاینه بالینی پستان انتخاب شد که این مقالات در سال های 2011-2000 به چاپ رسیده است. بحث و نتیجه گیری: برای روش های آموزش معاینه بالینی به طور کلی 6 روش وجود دارد که شامل: 1) معاینه طبیعی در گروه های کوچک با تمرین روی یکدیگر: این روش برای بعضی اندام ها من جمله پستان مناسب نمی باشد و اصلا در CBE مطرح نمی باشد. 2) لوح فشرده (CD) و چند رسانه ای: به تنهایی کافی نمی باشد و ممکن است بین کتاب مرجع و منبع رایانه ای هم خوانی نباشد. 3) استفاده از بیماران: از طرفی با حقوق بیمار تضاد دارد و از طرف دیگر از منابع مستند اضطراب دانشجویان موقع یادگیری به دلیل انتطارات تشخیصی اطرافیان است. علاوه بر این ها ممکن است بیماران توده پستانی نداشته باشند. 4) استفاده از شبیه ساز: تنها روش بهبود مهارت لمس در تشخیص و آموزش معاینه بالینی است که به نوبه خود دارای چالش هایی نیز می باشد. هم چنین هنگام استفاده از آن ها بایستی نکاتی را مد نظر قرار داد. 5) تصویر برداری تماس الکترونیک: بر اساس اندازه گیری مکانیکی فشار و استفاده از کاوشگر کامپیوتری و سنسور فشاری است. این دستگاه زمان مورد نیاز برای آموزش را کاهش می دهد، اما مطالعات در این زمینه هنوز به پایان نرسیده است. 6) تلفیقی از روش های فوق: رویکرد ترکیبی باعث آسان شدن یادگیری فعال و عمیق می شود. با توجه به بررسی های انجام شده، آموزش رسمی با استفاده از ویدئو و شبیه ساز به صورت ترکیبی جهت آموزش معاینه بالینی پستان پیشنهاد می شود.
     
مروری: گزارش کوتاه | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1394/3/6 | پذیرش: 1394/3/19 | انتشار: 1394/3/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY 4.0 | Journal of Community Health Research

Designed & Developed by : Yektaweb