دوره 3، شماره 3 - ( Oct-Dec 1393 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 184-177 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


1- ، m.kajbaf2006@yahoo.com
چکیده:   (11718 مشاهده)
مقدمه : مطالعات گوناگون در خصوص بهداشت مدارس و نگاهی گذرا به تاریخچه آن در جهان نشان می دهد که اغلب کشورهای دنیا توجه خاصی را به امور بهداشتی معطوف داشته اند زیرا سلامتی دانش آموزان نه تنها از آن جهت که قشر آسیب پذیر جامعه هستند بلکه بدان جهت که سرمایه انسانی و ملی آینده و تضمین کننده توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورند حائز اهمیت است . موادوروش ها: این پژوهش از نوع توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدارس ابتدایی ( دخترانه ، پسرانه ) ناحیه 2 استان یزد تشکیل می دادند که تعداد آنها 110 مدرسه ابتدایی بود که از این تعداد 50 مدرسه ابتدایی به صورت طبقه ای نسبتی و بطور تصادفی انتخاب و مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند . برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده گردید . این پرسشنامه دارای دو بخش جداگانه است . بخش اول مربوط به وضعیت بهداشت محیط و ایمنی مدارس و بخش دوم مربوط به وضعیت بهداشت عمومی آموزشگاهها می شود . روایی پرسشنامه از طریق قضاوت متخصصان و اساتید بهداشت تأیید شد و پایایی پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرونباخ محاسبه وبانتیجه ی82٪ تأیید شده است . یافته ها: اکثر مدارس دارای مساحت مناسب ،اتاق خدمات بهداشتی و کمک های اولیه استاندارد هستند.بیشتر مدارس مجهز به آبخوری مناسب و همچنین توالت استاندارد هستند. در 66 درصد مدارس ،فاصله ی تخته سیاه با اولین نفر 5/2 متر و بیشتر است.وضعیت شاخص نور و سقف و رنگ و دیوار کلاسهای اکثر مدارس مناسب است. نتیجه گیری : وضعیت بهداشت مدارس ابتدایی ناحیه 2 استان یزد با استانداردهای بهداشتی تعیین شده در آئین نامه بهداشت مدارس همخوانی دارد و بین مدارس دخترانه و پسرانه از نظر وضعیت بهداشتی تفاوت معناداری وجود ندارد .
     
مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/9/1 | پذیرش: 1393/9/1 | انتشار: 1393/9/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.